Na kolech jezdíme rádi. „Většina z nás cyklistů přitom nemá žádné extrémní nároky; chceme jezdit bezpečně, bez strachu z aut i bez nutnosti improvizovat při hledání optimální trasy z bodu A do bodu B,“ říká Matouš Pelikán. A chceme taky mít kam kola bezpečně odkládat.
Už v posledních letech se pro pohodovější ježdění na kolech v Olomouci leccos udělalo. Vzniklo celkem přes 13,5 kilometru různých cyklistických opatření na silnicích. „Dokončili jsme propojení Nemilan a Kožušan pro cyklisty a také podjezd a část Jantarové stezky u Ambulatoria. Začaly práce na cyklostezce podél Chválkovické ulice,“ říká Matouš Pelikán. Bezpečnost cyklistů zvýšilo zavedení omezené rychlosti 30 km/hod v obytných zónách některých zjednosměrnění ulic pro auta. V parcích je nové značení, vznikají smíšené stezky pro chodce a cyklisty. „Spustili jsme pilotní projekt, díky kterému jsou po projednání u základních škol Nedvědova a Svatoplukova zřízena nová místa pro bezpečné odkládání kol a koloběžek. Navážeme na něj a zařídíme to tak pro všechny školy!“ zdůrazňuje Matouš Pelikán.
Pořád je zde ale hodně co vylepšovat. Vadí nám dosud nepropojené cyklostezky, když některé zatím končí v poli, nebo vedou odnikud nikam. Vadí nám zdlouhavá jednání o výkupech potřebných pozemků. Vadí nám konečně i to, když školy a školky nemají infrastrukturu pro bezpečné parkování kol a koloběžek.
„Podporu cyklodopravy beru jako své téma už několik let a na jejím významu se shodujeme se všemi kolegy, jízda na kole musí být bezpečná i pro ty nejzranitelnější z nás,“ vzkazuje Matouš Pelikán a představuje priority v této oblasti.
VÍTE, ŽE…
Do roku 2010 bylo vybudováno 17 429 metrů cyklistických opatření
- 2010 – 2014: 13 835 metrů
- 2014 – 2018: 9 116 metrů (z toho 786 metrů cyklopruhů a 1642 metrů piktogramových koridorů)
- 2018 – 2022: 13 656 metrů (z toho 8579 metrů cyklostezek, 1018 metrů cyklopruhů a 4059 metrů piktogramových koridorů). Ve městě za poslední čtyři roky přibylo 219 cyklostojanů pro 438 kol.