Cyklodoprava

Cyklodoprava: stojany na kola do všech škol i školek

Na kolech jezdíme rádi. „Většina z nás cyklistů přitom nemá žádné extrémní nároky; chceme jezdit bezpečně, bez strachu z aut i bez nutnosti improvizovat při hledání optimální trasy z bodu A do bodu B,“ říká Matouš Pelikán. A chceme taky mít kam kola bezpečně odkládat.

Co se podařilo

Už v posledních letech se pro pohodovější ježdění na kolech v Olomouci leccos udělalo. Vzniklo celkem přes 13,5 kilometru různých cyklistických opatření na silnicích. „Dokončili jsme propojení Nemilan a Kožušan pro cyklisty a také podjezd a část Jantarové stezky u Ambulatoria. Začaly práce na cyklostezce podél Chválkovické ulice,“ říká Matouš Pelikán. Bezpečnost cyklistů zvýšilo zavedení omezené rychlosti 30 km/hod v obytných zónách některých zjednosměrnění ulic pro auta. V parcích je nové značení, vznikají smíšené stezky pro chodce a cyklisty. „Spustili jsme pilotní projekt, díky kterému jsou po projednání u základních škol Nedvědova a Svatoplukova zřízena nová místa pro bezpečné odkládání kol a koloběžek. Navážeme na něj a zařídíme to tak pro všechny školy!“ zdůrazňuje Matouš Pelikán.

Co vidíme jako problém

Pořád je zde ale hodně co vylepšovat. Vadí nám dosud nepropojené cyklostezky, když některé zatím končí v poli, nebo vedou odnikud nikam. Vadí nám zdlouhavá jednání o výkupech potřebných pozemků. Vadí nám konečně i to, když školy a školky nemají infrastrukturu pro bezpečné parkování kol a koloběžek.

Podporu cyklodopravy beru jako své téma už několik let a na jejím významu se shodujeme se všemi kolegy, jízda na kole musí být bezpečná i pro ty nejzranitelnější z nás,“ vzkazuje Matouš Pelikán a představuje priority v této oblasti.

 

VÍTE, ŽE…

Do roku 2010 bylo vybudováno 17 429 metrů cyklistických opatření

  • 2010 – 2014: 13 835 metrů
  • 2014 – 2018: 9 116 metrů (z toho 786 metrů cyklopruhů a 1642 metrů piktogramových koridorů)
  • 2018 – 2022: 13 656 metrů (z toho 8579 metrů cyklostezek, 1018 metrů cyklopruhů a 4059 metrů piktogramových koridorů). Ve městě za poslední čtyři roky přibylo 219 cyklostojanů pro 438 kol.

Naše volební priority

  • Dokončení připravovaného propojení Olomouc – Chomoutov, Neředín – Topolany – Ústín, Bystrovany – Droždín – Samotišky, Černovír – Štěpánov podél dráhy.
  • Navýšení rozpočtu v oblasti cyklodopravy (s využitím projektů zařazených do ITI) a podpora dalšího rozvoje cyklodopravy, tedy bezpečný pohyb na kole v rámci města, rozšíření smíšených stezek pro cyklisty a chodce, propojení stávajících cyklostezek a bezpečné propojení centra a okrajových městských částí.
  • Revize plánovaných investičních projektů města. Opatření pro chodce a cyklisty nesmí být opomíjena.
  • Zavedení cyklostojanů do areálů všech škol a školek.
  • Důslednější regulace parkování sdílených kol a elektrokoloběžek (spolu s provozovateli).